أخر الاخبار

اهم شروط تحقيق الربح للصفحات الفايسبوك

 



دعونا نتعرف  على اهم الشروط  مع شركة فايسبوك:

 اهلا بكم اعزائي المشاهدين في حلقة جديدة من الشروحات التكنولوجية اللي احنا بنقدمها على القناة هكون بشرح معكم النهاردة حاجة مهمة جدا وهي شروط تحقيق الربح من الفيسبوك تحقيق الربح بيكون من خلال الصفح العامة اللي هي بتاخد لايكات مش من خلال الحساب الشخصي بتاعك. قبل ما نخش على الشرح بتاعنا اتمنى لو انت بتابعني تعمل اشتراك معنا في القناة.

تعرف على هل بلدك يدعم ميزة لربح للفايسبوك ام لا؟

 عشان تعرف البلد بتاعتك هل هي مؤهلة ان انت تحقق الربح من خلال الفيديوهات بتاعتك ولا لا. لو انت دخلت على المقالة دي ودخلنا كده على الكلام اللي كاتبه الفيسبوك بيقول لك الاعلانات المضمنة في المحتوى على الفيسبوك توفر البلد واللغة. ففي البداية هنا بيقول لك ايه هي اللغات اللي ممكن ان يكون بيعلنوا عليها او بيعملوا عليها اعلانات. ادي العربية البلغالية الانجليزية الفرنسية. طبعا العربية دي بتشمل كل بلاد الوطن عربي. 


طيب لو حبيت تعرف البلد تحديدا اللي متاح فيها تحقيق الربح تنزل تحت شوية كده على كلمة البلدان المتوفرة حاليا. هتلاقي عندك الارجنتين استراليا النمسا تقعد تقرا كده لغاية ما تشوف البلد بتاعتك. طبعا هنا ادي مصر. طيب. ايه هي الشروط اللي لازم تكون موجودة في الصفحة العامة بتاعتك اول شرط. لازم الصفحة بتاعتك تكون تجاوزت عشر تلاف متابع او عشر تلاف واحد.وك لايك على البيدج بتاعتك. تعال بص معي هنا على الشرط التاني اللي لاستبداله من خلال ادارة الفيسبوك. 


اهم الشروط الحالية:

احنا كنا بنقول ان الشرط الاولاني ان انت او التاني ان انت تكون محقق تلاتين الف دقيقة مشاهدة على الفيديوهات بتاعتك. يعني لو انت عندك فيديوهين او تلاتة او اربعة او خمس فيديوهات على الصفحة بتاعتك لازم تبقى شافتهم مدة يعني تصل الى تلاتين الف دقيقة مشاهدة خلال اخر ستين يوم. ولكن طبعا الشرط الجديد ده شرط تعجيزي. ادارة الفيسبوك بتقول لك في اخر ستين يوم لازم تكون محتاج ستمية الف دقيقة.


 خلي بالك يعني في الاول كان تلاتين الف دقيقة دلوقتي بقيت ستميت الف دقيقة. طبعا ستميت الف دقيقة دي حاجة كبيرة جدا يعني من الصعب الوصول اليها. ليه? لان لو هنقارن بقى الربح في الفيسبوك والربح في اليوتيوب هتلاقي ان بتاعة اليوتيوب مسلا بيطلب منك منك ان انت تحقق متين واربعين الف دقيقة على مدار اتناشر شهر. متين واربعين الف دقيقة يعني اربع تلاف ساعة على مدار اتناشر شهر.

كيفية تحقيق الشروط؟

 لكن الفيسبوك بيقول لك حقق ستميت الف دقيقة يعني تقريبا قد اللي في اليوتيوب حوالي ونص ومش خلال اتناشر شهر لكن خلال شهرين اخر ستين يوم. طبعا ستميت الف دقيقة دي لو قشدتها على ستين دقيقة يعني هتصل معك لحوالي عشر تلاف ساعة. تقريبا عشر تلاف ساعة مشاهدة خلال شهرين. يعني حاجة في منتهى الصعوبة. يقول لك مش بس كده ان الستمية الف دقيقة اللي انت بتحققهم دول لازم منها مشاهدة مقاطع الفيديو حسب الطلب والبث المباشر ومقاطع الفيديو التي سبق بثها مباشرة. وشمل زلك الدقائق المعاد تشغيل بثها ولم يشمل وقت المشاهدة الزي تم الترويج له. يعني ايه الكلام ده?


 يعني بيقول لك خلي بالك. لازم تبقى عامل حاجة اسمها بس مباشر على الصفحة بتاعتك. علشان يجي لك مشاهدات وعلشان يجي لك دقايق. يعني لو عملت فيديوهات فقط وحطيتها على القناة بتاعتك واصل في ستميت الف دقيقة بدون ما تعمل بس مباشر مش هتتقبل لازم الستميت الف دقيقة دي يكون مشمول فيها ساعات طويلة في خلال حاجة اسمها البس المباشر وآآ طبعا صعبوا الموضوع ان انت في الشروط الاولانية كنت ممكن تعمل اعلان ممول على الفيسبوك والناس تشاهد الفيديو بتاعك فتحقق دقايق فالشرط بتاعك تصل اليه بسرعة ولكن دلوقتي منعه حكاية الاعلانات الممولة انها تكون بتساهم في الدقايق بتاعتك يعني لو انت خدت فيديو من الفيديوهات الموجودة على الصفحة بتاعتك على الفيسبوك .


وعملت له اعلان ممول وجاب دقايق مشاهدة او ساعات مشاهدة كتير ما بتتحسبش سواء ان كانت كتيرة او قليلة. لازم الدقايق اللي داخلة لك تكون خارج موضوع الاعلانات الممولة. يعني الفيديوهات بتاعتك الناس تخش تشاهدها على الصفحة بدون ما انت تعمل اعلانات ممولة. طبعا الممولة دي كانت بتساعد في انها تزود دقايق وان انت توصل للشروط بسرعة وكمان الشروط كانت قليلة ان هي تلاتين الف دقيقة لكن خلوها ستميت الف دقيقة فقط خلال شهرين اخر ستين يوم. 


يعني لو انت تجاوزت الستين يوم ووصلت لخمسميت الف دقيقة مسلا ترجع بقى من الاول ولازم تبقى يعني المدى بتاعك ستين يوم او شهرين عشان تحقق فيه الشروط. عديت الشهرين بترجع بقى تعيد من تاني وبترجع ان انت تحقق من تاني وبترجع ان انت تنشر فيديوهات تاني عشان الناس تشوف الفيديوهات بتاعتك لمدة ستميت الف [.

 يعني عشر تلاف ساعة. طب ايه بقية الشروط? بقية الشروط فضلت زي ما هي. ان بيقول لك هنا لازم يكون عندك مقاطع فيديو نشطة لا لا تقل عن خمس مقاطع فيديو. دي سهلة طبعا. وانا في الصفحة بتاعتي في اكتر من خمس مقاطع فيديو. فمديني علامة صح مية في المية ان انا يعني ايه? تجاوزت الشرط ده او حققت الشرط ده. تاني حاجة بيقول لك سياسات تحقيق الارباح للشركاء. يعني تبقى عندك فيديوهات حصرية انت اللي انشأتها. انت اللي صورتها انت اللي عاملها بنفسك. 


فمديني عليها علامة صح لان انا الفيديوهات اللي موجودة على الصفحة ديت خاصة بي انا. الشرط الاخير بيقول لك ان انت تتوافر في بلد يكون فيه آآ يعني مفتوح له او مدعوم ان يتم تحقيق الربح فيه. احنا موجودين هنا في مصر ومصر اتفتح لها تحقيق الربح من الفيسبوك. ولكن زي ما قلت لكم يظل الشرط رقم اتنين هو من الشروط اللي ممكن تواجهها ستميت الف دقيقة يعني عشر تلاف ساعة على مدار شهرين طبعا مش اي حد ممكن يحقق الكلام ده الا لو صفحته فيها بقى ملايين المشتركين زي الصفحات العامة الكبيرة اللي احنا بنشوفها او لو صفحة قناة فضائية مسلا من قنوات التليفزيون.


 نزل عليها باستمرار حاجات الناس بتبحس عنها. فعشان كده بتقدر تحقق الشرط ده خلال شهرين بسهولة. لكن الافراد العاديين بتبقى صعبة عليهم انهم يحققوا الشروط دي. وخصوصا ان المدة قليلة وخصوصا انهم زي ما قلت لكم منعوا الاعلانات الترويجية بتساعد فيك زيادة عدد الدقايق والمشاهدات. اتمنى تكونوا استفدتم من حلقة النهارده. وآآ اتمنى لكم التوفيق وتابعونا في الايام اللي جاية في اي شرحات جديدة بنكون بنقدمها على القناة. علشان تكونوا بتستفادوا. لو حابب تعمل اشتراك معنا بالقناة اعمل اشتراك او سبسكرايب. لو عجبك الفيديو واستفدت منه اضغط لايك على الفيديو. وفعل جرس عشان يوصلك اختار او اشعار باقي شرح جديد بنكون بنزله واخيرا لكم تحياتي وتحيات قناة مينا انفوتيك الى ان نلتقي في حلقة قادمة اترككم وربنا معكم.

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -